clickworth

Co to słowa kluczowe i jakie mają znaczenie w reklamie?

W reklamie PPC wszystko zaczyna się od słów kluczowych. Gdy korzystasz z wyszukiwarki Google lub dowolnej innej wyszukiwarki, w pierwszej kolejności musisz wpisać frazę, aby znaleźć to, czego szukasz.
5/5

na podstawie 1429 opinii

W reklamie PPC wszystko zaczyna się od słów kluczowych. Gdy korzystasz z wyszukiwarki Google lub dowolnej innej wyszukiwarki, w pierwszej kolejności musisz wpisać frazę, aby znaleźć to, czego szukasz.

Wyniki zwracane przez wyszukiwarki – niezależnie od tego, czy są to wyniki organiczne, czy płatne reklamy, są dostępne, ponieważ odnoszą się do słów kluczowych zawartych w frazie, którą wpisałeś.

Od czego zacząć?

Jeśli chcesz odnieść sukces w reklamie PPC, musisz upewnić się, że licytujesz właściwe słowa kluczowe, a Twoje stawki dostosowane są prawidłowo. Aby to zrobić musisz wykonać następujące kroki:

  • Analiza słów kluczowych – Korzystanie z narzędzi do analizy słów kluczowych, aby stworzyć listę fraz, odpowiednich dla Twojej działalności. Celem jest znalezienie takich słów, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce, aby znaleźć produkty lub usługi podobne do tych, które oferujesz. Aby to zrobić, skorzystaj z darmowego narzędzia Google – planer słów kluczowych, dostępny na koncie Google Ads.
  • Grupowanie i organizacja słów kluczowych – w celu uzyskania najlepszej skuteczności, podziel słowa kluczowe na małe, ściśle ze sobą powiązane grupy. Zapewni to odpowiednią trafność reklamy.
  • Listy wykluczające – Utworzenie listy wykluczających słów kluczowych to sposób na odfiltrowanie niechcianych kliknięć. W ten sposób informujesz Google, w jakich wyszukiwaniach nie chcesz wyświetlać swoich reklam. Załóżmy, że jesteś producentem kontenerów budowlanych. W tym wypadku możesz skorzystać ze słowa kluczowego „kontener”, i wykluczyć słowo „kontener na śmieci”. Zapewni Ci to lepszą trafność reklamy, i zablokuje niechciane kliknięcia.
  • Optymalizacja stawek – każdy ma ograniczony budżet reklamowy, dlatego ważne jest, aby skoncentrować wydatki na słowach kluczowych o najwyższej skuteczności, nie płacąc więcej niż to konieczne.

Jak widać, reklama PPC to nie tylko kwestia znalezienia właściwych słów kluczowych. Aby uzyskać wysokie rankingi reklam przy niskich kosztach, musisz popracować nad osiągnięciem trafności na swoim koncie. Oznacza to posiadanie:

  • Zorganizowanej struktura konta
  • Dopasowanych i wyróżniających się treści reklam
  • Prawidłowo zoptymalizowanych stron docelowych

Wszystkie te czynniki wpływają na wynik jakości słowa kluczowego – wskaźnik, który określa na jakiej pozycji wyświetlają się Twoje reklamy i ile płacisz za każde kliknięcie w reklamę.

Jaka jest różnica między słowem kluczowym a zapytaniem?

Terminy „słowo kluczowe” i „zapytanie” często są używane zamiennie, ale w rzeczywistości różnią się od siebie. Na czym więc polega różnica?

słowo kluczowe a zapytanie, różnica

Słowo kluczowe to inaczej krótki tekst wyciągnięty z całego zapytania, na które chcemy puszczać nasze reklamy, bez względu na całą treść zapytania, tak długo jak znajduje się w nim pożądane przez nas słowo kluczowe.

W reklamie PPC kierujemy się słowami kluczowymi. Dla przykładu, jednym z Twoich słów kluczowych może być „okulary przeciwsłoneczne”. Gdy licytujesz słowo kluczowe okulary przeciwsłoneczne, wyszukiwane hasła powodujące wyświetlenie Twojej reklamy mogą zawierać odmiany, takie jak „damskie okulary przeciwsłoneczne”, „korekcyjne okulary przeciwsłoneczne” lub „okulary przeciwsłoneczne dla dzieci”.

Wszystkie z tych zapytań zawierają słowo kluczowe „okulary przeciwsłoneczne”, co powoduje wyświetlanie Twoich reklam w wyszukiwarce.

Grupowanie słów kluczowych

Skuteczne grupowanie i porządkowanie słów kluczowych na koncie poprawia skuteczność reklamy PPC, umożliwiając w ten sposób tworzenie bardziej trafnych, zgodnych z wynikiem jakości grup reklam.

Słowa kluczowe należy grupować pod kątem tekstów reklamy. Najłatwiejszym sposobem aby to zrobić jest użycie sekcji „propozycje” w planerze słów kluczowych, pogrupować wybrane słowa kluczowe, a następnie dopasowć odpowiednie teksty reklamy do każdej z grup.

propozycje słów kluczowych - planer słów kluczowych Google Ads

Dla przykładu, słowa kluczowe „okulary przeciwsłoneczne” i „okulary przeciwsłoneczne damskie” możemy umieścić w jednej grupie, i ustawić tekst reklamy: Nazwa firmy – Okulary przeciwsłoneczne do -70% z linkiem, który kieruję do strony głównej sklepu.

Do drugiej grupy możemy dodać słowa kluczowe zawierające nazwy innych marek, i lekko zmienić tekst reklamy: Najpopularniejsze marki – Okulary przeciwsłoneczne z linkiem, który kieruję do podstrony okularów markowych.

W ten sposób zapewnimy sobie odpowiednią trafność reklamy, względem danego wyszukania.

Jak słowa kluczowe działają w reklamie PPC?

Reklamy tekstowe muszą być dopasowane do słów kluczowych, które licytujesz, aby uzyskać wysoki wynik jakości, który określa miejsce wyświetlania reklamy i stawkę CPC.

Słowo kluczowe, które licytujesz, powinno rzeczywiście pojawić się w nagłówku Twojej reklamy, aby uzyskać trafność zarówno od Google, jak i osoby wyszukującej. Hasło wyszukiwane przez użytkownika zostanie pogrubione w opisie reklamy, więc użycie tego słowa kluczowego więcej niż raz sprawi, że reklama będzie bardziej widoczna.

reklama w wyszukiawrce z użyciem słów kluczowych

Wskazówki dotyczące używania słów kluczowych w reklamach PPC

  • Spróbuj użyć słowa kluczowego w nagłówku i jeszcze raz w liniach tekstu, jeśli możesz to zrobić, jednocześnie informując o korzyściach i zawierając wezwanie do działania.
  • Określaj stawki na słowa kluczowe z długim ogonem , które mają mniejszą konkurencję, a przez to są lepiej ukierunkowane i mniej kosztowne.
  • Rozważ opcję dynamicznego wstawiania słowa kluczowego (DKI), która automatycznie wstawia do reklamy dokładnie wyszukiwane hasło osoby wyszukującej, dzięki czemu jest ona dla niego wyjątkowo trafna.
  • Użyj linków do podstron, aby rozwinąć reklamę i dodać więcej powiązanych słów kluczowych.

Typy dopasowania słów kluczowych

W reklamie PPC możliwość ustawienia stopnia dopasowania każdego słowa kluczowego:

  • dopasowanie przybliżone (spodnie damskie) – szeroki rodzaj dopasowania, które powoduje, że reklama wyświetla się nie tylko na wskazaną frazę, ale także na synonimy, hasła z błędną pisownią i powiązane wyszukiwania.
  • modyfikator dopasowania przybliżonego (+spodnie +damskie), który dopuszcza emisję reklamy na wszystkie hasła zawierające słowa wpisane po „+” i ich zbliżone odmiany.
  • dopasowanie do wyrażenia („spodnie damskie”) – reklamy pojawiają się w odpowiedzi na wyszukiwania z dodatkowymi słowami przed lub po frazie kluczowej oraz na hasła o tym samym znaczeniu.
  • dopasowanie ścisłe ([spodnie damskie]) – najwęższy typ dopasowania, w tym przypadku reklama pokaże się wyłącznie w wynikach wyszukiwania zawierających podane słowa klucze lub ich bliskie odmiany.

Wybierając szerokie typy dopasowania, wskazane jest przygotowanie listy słów wykluczających, a więc takich, na które nie chcemy wyświetlać naszej reklamy. Obecność fraz tego typu podnosi trafność i wynik jakości całej naszej kampanii.

Słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym mają tę zaletę, że pozwalają na maksymalną liczbę wyświetleń i kliknięć – jednak te kliknięcia są mniej ukierunkowane i mogą mieć mniejsze prawdopodobieństwo konwersji.

Im bardziej restrykcyjny typ dopasowania, tym mniej kliknięć otrzymasz, ale ruch będzie trafniejszy, co wpłynie pozytywnie na współczynnik konwersji.

Ocena 5/5 (głosów: 4)