Reklama w wyszukiwarce

Reklama w wyszukiwarce Google jest jedną z najskuteczniejszych form promocji online. Skierowana do precyzyjnie zdefiniowanej grupy odbiorców, generuje wartościowy ruch na stronie, a w konsekwencji – przekłada się na pozyskanie nowych leadów i wzrost sprzedaży.

Wstęp

Reklama w sieci wyszukiwania jest najpopularniejszym rodzajem kampanii Google. Komunikaty tego typu wyświetlają się na liście wyników wyszukiwarki (SERP) nad wynikami organicznymi, a tym samym stanowią najprostszy sposób, żeby w ekspresowym tempie znaleźć się w pożądanej stawce TOP3. Pojawienie się na samej górze wyszukiwarki nie tylko zwiększa widoczność marki, ale także odpowiada za pozyskanie wartościowego ruchu na stronie www. Użytkownicy, którzy przechodzą z reklamy są faktycznie zainteresowani produktami lub usługami firmy. Jak wskazuje raport Clutch, aż 43% osób deklaruje, że kupiła coś w efekcie zobaczenia reklamy w Google.

Reklamy w wyszukiwarce Google działają w oparciu o model efektywnościowy (PPC) – opłaty naliczają się dopiero wtedy, gdy użytkownik kliknie w przekaz reklamowy.

Jak zbudowana jest reklama w wyszukiwarce ?

Konstrukcja pojedynczej reklamy w ramach kampanii Google Ads jest stosunkowo prosta. Panel podpowie nam pola, które powinniśmy kolejno uzupełnić – nagłówki reklamy, opis reklamy, wyświetlany i końcowy adres URL. Dobrą praktyką jest przygotowanie kilku alternatywnych wariantów treści reklamowych i ich bieżące testowanie.

Reklama w wyszukiwarce może zostać uzupełniona o rozszerzenia, które zwiększają widoczność reklamy i uproszczają nawigację po stronie internetowej.

Reklama w wyszukiwarce google magpack

Frazy kluczowe i dopasowania

Kampanie Google Ads bazują na słowach kluczowych, dlatego tak ważne jest precyzyjne określenie fraz, na które chcemy wyświetlać nasze reklamy. W tym celu możemy skorzystać z darmowego narzędzia Google – planer słów kluczowych.

Mamy również możliwość ustawienia stopnia dopasowania każdego słowa kluczowego:

  • dopasowanie przybliżone (spodnie damskie) – szeroki rodzaj dopasowania, które powoduje, że reklama wyświetla się nie tylko na wskazaną frazę, ale także na synonimy, hasła z błędną pisownią i powiązane wyszukiwania.
  • modyfikator dopasowania przybliżonego (+spodnie +damskie), który dopuszcza emisję reklamy na wszystkie hasła zawierające słowa wpisane po “+” i ich zbliżone odmiany.
  • dopasowanie do wyrażenia (“spodnie damskie”) – reklamy pojawiają się w odpowiedzi na wyszukiwania z dodatkowymi słowami przed lub po frazie kluczowej oraz na hasła o tym samym znaczeniu.
  • dopasowanie ścisłe ([spodnie damskie]) – najwęższy typ dopasowania, w tym przypadku reklama pokaże się wyłącznie w wynikach wyszukiwania zawierających podane słowa klucze lub ich bliskie odmiany.

Wybierając szerokie typy dopasowania, wskazane jest przygotowanie listy słów wykluczających, a więc takich, na które nie chcemy wyświetlać naszej reklamy. Obecność fraz tego typu podnosi trafność  i jakości całej kampanii.

Ranking reklamy

Skuteczność kampanii Google Ads jest ściśle zależna od kilku czynników. Wbrew pozorom, podnoszenie stawek za kliknięcie (CPC) nie zawsze będzie optymalnym sposobem na rozkręcenie reklamy, a nieprzemyślane – może prowadzić do szybkiego przepalenia budżetu. Za to, na jakiej pozycji wyświetla się reklama odpowiada ranking reklamy obliczany według:

  • stawki za kliknięcie (CPC) – reklamy w wyszukiwarce Google działają na zasadzie aukcyjnej: kto zaoferuje więcej, wygrywa.
  • wynik jakości – obliczany na podstawie 3 komponentów służących do pomiaru skuteczności reklam w wyszukiwarce.