Serwis Youtube z miesięczną liczbą użytkowników na poziomie 1,9 miliarda jest drugim największym portalem na świecie, a tym samym niezwykle atrakcyjnym kanałem dotarcia do potencjalnych klientów. W erze, w której wideo stało się podstawową formą przekazu, a ludzie oglądają więcej filmów niż kiedykolwiek wcześniej, oczywistym stało się wykorzystanie serwisów skupiających wideo w strategii marketingowej.
Reklama Youtube nie jest tak nachalna jak promocja w telewizji czy wyskakujące banery, a przez to stanowi jeden z najbardziej efektywnych formatów reklamowych dostępnych poprzez kampanie Google Ads. Podaje się, że osoby, które zobaczyły reklamę Youtube w całości konwertują aż 23% częściej niż użytkownicy, którzy nie mieli styczności z komunikatem.
Formaty reklam w Youtube
Wybór konkretnych formatów reklam na platformie Youtube powinien być ściśle powiązany z celem naszej kampanii. Niektóre formaty reklam sprawdzą się bowiem w działaniach stricte sprzedażowych, a zupełnie inne tam, gdzie zależy nam na budowaniu świadomości marki.
1. Reklama display (banerowa)

Reklamy typu display pojawiają się w prawym górnym rogu filmu, w postaci prostych lub animowanych banerów tuż nad propozycjami filmów. Najlepszym sposobem wykorzystania tego typu reklamy w YouTube jest tworzenie treści dostosowanych do potrzeb docelowych odbiorców. W ten sposób Twoje reklamy będą trafniejsze dla widzów, a oni chętniej je obejrzą.
Specyfikacja reklam display
Zalecane wymiary wideo: 426 x 240 (240p), 640 x 360 (360p), 854 x 480 (480p), 1280 x 720 (720p), 1920 x 1080 (1080p), 2560 x 1440 (1440p) i 3840 x 2160 ( 2160p)
Proporcje obrazu: 16:9
Maksymalny rozmiar pliku: 128 GB lub 12 godzin, w zależności od tego, co jest mniejsze.
Akceptowane formaty wideo: .MOV, .MPEG4, .MP4, .AVI, .WMV, .MPEGPS, .FLV, 3GPP i WebM.
Miejsce docelowe: w prawym górnym rogu filmu, tuż nad propozycjami filmów.
Określanie stawek CPM: płacisz za wyświetlenia
2. Reklama In-Stream (możliwa do pominięcia)

Tego typu reklama jest wyświetlana przed, w trakcie lub po zakończeniu głównego filmu. Jej minimalna długość wynosi 11 sekund, a użytkownik może pominąć przekaz po 5 sekundach. Atrakcyjny jest model płatności – opłaty naliczają się za obejrzenie min. 30 sek reklamy (lub całości, jeśli reklama jest krótsza) bądź kliknięcie w link.
Specyfikacja reklam In-Stream (możliwych do pominięcia)
Rekomendowana długość wideo: minimum 12 sekund, maksimum 3 minuty
Miejsce docelowe: przed, w trakcie i po odtworzeniu filmu w YouTube
Zalecane wymiary wideo: 426 x 240 (240p), 640 x 360 (360p), 854 x 480 (480p), 1280 x 720 (720p), 1920 x 1080 (1080p), 2560 x 1440 (1440p) i 3840 x 2160 ( 2160p)
Proporcje obrazu: 16:9
Maksymalny rozmiar pliku: 128 GB lub 12 godzin, w zależności od tego, co jest mniejsze.
Akceptowane formaty wideo: .MOV, .MPEG4, MP4, .AVI, .WMV, .MPEGPS, .FLV, 3GPP i WebM.
Określanie stawek CPV: płacisz tylko za ponad 30-sekundowe wyświetlenia lub kliknięcia
Określanie stawek CPM: płacisz za wyświetlenia
3. Reklama In-Stream (bez możliwości pominięcia)

15-sekundowa reklama Youtube, której użytkownik nie może pominąć. Wideo reklamowe jest emitowane przed, w trakcie lub po docelowym filmie, a jego specyfikacja wymusza na widzu obejrzenie całej reklamy. W tym przypadku rozliczamy się za wyświetlenia.
Specyfikacja reklam In-Stream (bez możliwości pominięcia)
Rekomendowana długość wideo: maksymalnie 15 sekund
Miejsce docelowe: przed, w trakcie i po odtworzeniu filmu w YouTube
Zalecane wymiary wideo: 426 x 240 (240p), 640 x 360 (360p), 854 x 480 (480p), 1280 x 720 (720p), 1920 x 1080 (1080p), 2560 x 1440 (1440p) i 3840 x 2160 ( 2160p)
Proporcje obrazu: 16:9
Maksymalny rozmiar pliku: 128 GB lub 12 godzin, w zależności od tego, co jest mniejsze.
Akceptowane formaty wideo: .MOV, .MPEG4, MP4, .AVI, .WMV, .MPEGPS, .FLV, 3GPP i WebM.
Określanie stawek CPM: płacisz za wyświetlenia
Opcja rozszerzenia reklamy: możesz dodać do kampanii rozszerzenia (na przykład linki do podstron lub formularze kontaktowe) lub plik danych o produktach, aby wpływać na konwersje.
4. Reklama video In-Feed

Reklamy video typu In-Feed pojawiają się tam, gdzie użytkownicy odkrywają nowe treści, na przykład w wynikach wyszukiwania YouTube, obok podobnych filmów w YouTube lub na stronie głównej w przypadku urządzeń mobilnych. Składają się z miniatury obrazu video i krótkiego tekstu.
Chociaż dokładny rozmiar i wygląd reklamy In-Feed mogą się różnić w zależności od miejsca jej wyświetlania, tego typu reklamy zawsze zachęcają użytkowników do kliknięcia, aby obejrzeć film.
Specyfikacja reklamy In-Feed
Rekomendowana długość wideo: maksymalnie 12 sekund
Miejsce docelowe: w wynikach wyszukiwania YouTube, obok powiązanych filmów w YouTube oraz na mobilnej stronie głównej YouTube
Stawki CPV: płacisz, gdy widzowie obejrzą Twoją reklamę, klikając miniaturę.
Opcja rozszerzenia reklamy: możesz dodać do kampanii rozszerzenia (na przykład linki do podstron lub formularze kontaktowe) lub plik danych o produktach, aby wpływać na konwersje.
5. Reklama video w przerywniku (Bumper Ad)

Niepomijalna 6-sekundowa reklama wyświetlana na desktopie i urządzeniach mobilnych – krótsza, a przez to mniej irytująca niż 15-sekundowe wideo; doskonała w działaniach wizerunkowych. Płatności naliczają się za każde 1000 wyświetleń.
Specyfikacja reklamy w przerywniku
Rekomendowana długość wideo: maksymalnie 6 sekund
Miejsce docelowe: przed, w trakcie i po odtworzeniu filmu w YouTube
Zalecane wymiary wideo: 426 x 240 (240p), 640 x 360 (360p), 854 x 480 (480p), 1280 x 720 (720p), 1920 x 1080 (1080p), 2560 x 1440 (1440p) i 3840 x 2160 ( 2160p)
Proporcje obrazu: 16:9
Maksymalny rozmiar pliku: 128 GB lub 12 godzin, w zależności od tego, co jest mniejsze.
Akceptowane formaty wideo: .MOV, .MPEG4, MP4, .AVI, .WMV, .MPEGPS, .FLV, 3GPP i WebM.
Określanie stawek CPM: płacisz za wyświetlenia
Opcja rozszerzenia reklamy: możesz dodać do kampanii rozszerzenia (na przykład linki do podstron lub formularze kontaktowe) lub plik danych o produktach, aby wpływać na konwersje.
6. Reklama video Masthead

Reklama video w mastheadzie odtwarza się automatycznie bez dźwięku przez maksymalnie 30 sekund i pojawia się u góry strony głównej lub aplikacji YouTube. Reklamy w mastheadach są dostępne tylko na zasadzie rezerwacji u przedstawiciela handlowego Google, w związku z tym nie są łatwo dostępne.
Specyfikacja reklamy Masthead
Miejsce docelowe: automatycznie odtwarzany nagłówek wideo u góry kanału aplikacji YouTube lub na stronie głównej na komputery
Rozdzielczość: 1920 x 1080 lub wyższa
Nagłówek: 23 znaki
Opis: do 62 znaków
Przycisk CTA: 10 znaków lub mniej
Modele zakupu: koszt dzienny (CPD) lub CPM (konieczna rezerwacja u przedstawiciela Google)
7. Reklama Out-Stream

Reklamy Out-Stream są przeznaczone tylko na urządzenia mobilne i pojawiają się tylko w witrynach i aplikacjach działających w sieci partnerów video Google. Korzystaj z reklam Out-Stream, jeśli chcesz zwiększyć zasięg swoich reklam video na urządzeniach mobilnych, aby dotrzeć do większej liczby klientów przy efektywnych kosztach.
Specyfikacja reklamy Out-Stream
Miejsce docelowe: tylko na komórki. W przypadku miejsc docelowych w internecie mobilnym reklamy Out-Stream są wyświetlane w banerach. W aplikacjach na urządzenia mobilne reklamy Out-Stream pojawiają się w trybie banerowym, pełnoekranowym, In-Feed, natywnym, pionowym i pełnoekranowym.
Określanie stawek CPM: płacisz, gdy ktoś ogląda Twój film przez co najmniej dwie sekundy.
Targetowanie reklam Youtube
Sposób targetowania reklamy Youtube jest podobny jak w innych typach kampanii Google Ads (opiera się na tych samych danych zbieranych przez Google). W panelu ustawimy więc:
- dane demograficzne – płeć, wiek, status rodzicielski, dochód gospodarstwa,
- zainteresowania – ogólne i bardziej konkretne kategorie zainteresowań odbiorców,
- tematy filmów – tematyka kanałów lub filmów, przed którym chcemy wyświetlić naszą reklamę,
- słowa kluczowe – frazy, które wyszukują użytkownicy,
- miejsca docelowe – konkretne kanały, filmy, aplikacje lub witryny w sieci reklamowej,
- remarketing – emisja reklamy do użytkowników, którzy mieli wcześniej kontakt z kanałem lub materiałami reklamodawcy.
Reklama Youtube, precyzyjnie targetowana, jest skuteczna i niedroga, dzięki czemu doskonale sprawdza się jako podstawowy kanał promocyjny, jak i uzupełnienie rozbudowanych kampanii Google Ads.