Reklama tekstowa w wyszukiwarce Google (linki sponsorowane) jest jedną z najskuteczniejszych form promocji online. Skierowana do precyzyjnie zdefiniowanej grupy odbiorców, generuje wartościowy ruch na stronie, a w konsekwencji – przekłada się na pozyskanie nowych leadów i wzrost sprzedaży.
Jak działa reklama w wyszukiwarce?
Reklama tekstowa w wyszukiwarce Google jest najpopularniejszym rodzajem kampanii Google Ads. Pozwala na emisję reklam w postaci linków sponsorowanych tuż nad wynikami organicznymi, stanowiąc najprostszy sposób, żeby w ekspresowym tempie znaleźć się w pożądanej stawce TOP3 na wybrane słowa kluczowe.
Reklama w wyszukiwarce działa w oparciu o model PPC. Oznacza to, że opłaty naliczają się dopiero wtedy, gdy użytkownik kliknie w przekaz reklamowy, a nie za samo wyświetlenie reklamy.
Dlaczego reklama w wyszukiwarce Google jest skuteczna?
Reklamowanie się na samej górze wyszukiwarki Google nie tylko zwiększa widoczność marki, ale także odpowiada za pozyskanie wartościowego ruchu na stronie www. Użytkownicy, którzy przechodzą z reklamy są faktycznie zainteresowani produktami lub usługami firmy.
Jak wskazuje raport Clutch, aż 43% osób deklaruje, że kupiła coś w efekcie zobaczenia reklamy w Google.
Jak zbudowana jest reklama w wyszukiwarce?
Budowa reklamy w wyszukiwarce jest stosunkowo prosta. Panel podpowie nam pola, które powinniśmy kolejno uzupełnić – nagłówki reklamy, opis reklamy, wyświetlany i końcowy adres URL. Dobrą praktyką jest przygotowanie kilku alternatywnych wariantów treści reklamowych i ich bieżące testowanie.
Po uzupełnieniu wszystkich wytycznych, nasza reklama może być emitowana w postaci linku sponsorowanego tak jak poniżej.

Słowa kluczowe i dopasowania
Reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google bazują na słowach kluczowych. Dlatego ważne jest precyzyjne określenie fraz, na które chcemy wyświetlać nasze reklamy. W tym celu możemy skorzystać z darmowego narzędzia wewnątrz platformy Google Ads – planer słów kluczowych.
Aby skorzystać z planera słów kluczowych należy posiadać konto Google Ads, a następnie kliknąć w górnym menu „Narzędzia i ustawienia” i przejść do sekcji „Planowanie > Planer słów kluczowych”.

Mamy również możliwość ustawienia stopnia dopasowania każdego słowa kluczowego:
- dopasowanie przybliżone (spodnie damskie) – szeroki rodzaj dopasowania, które powoduje, że reklama wyświetla się nie tylko na wskazaną frazę, ale także na synonimy, hasła z błędną pisownią i powiązane wyszukiwania.
- modyfikator dopasowania przybliżonego (+spodnie +damskie), który dopuszcza emisję reklamy na wszystkie hasła zawierające słowa wpisane po „+” i ich zbliżone odmiany.
- dopasowanie do wyrażenia („spodnie damskie”) – reklamy pojawiają się w odpowiedzi na wyszukiwania z dodatkowymi słowami przed lub po frazie kluczowej oraz na hasła o tym samym znaczeniu.
- dopasowanie ścisłe ([spodnie damskie]) – najwęższy typ dopasowania, w tym przypadku reklama pokaże się wyłącznie w wynikach wyszukiwania zawierających podane słowa klucze lub ich bliskie odmiany.
Wybierając szerokie typy dopasowania, wskazane jest przygotowanie listy słów wykluczających, a więc takich, na które nie chcemy wyświetlać naszej reklamy. Obecność fraz tego typu podnosi trafność i wynik jakości całej kampanii.
Rozszerzenia
Reklama tekstowa w wyszukiwarce może zostać uzupełniona o rozszerzenia, które zwiększają widoczność reklamy i uproszczają nawigację po stronie internetowej. Korzystanie z rozszerzeń zwiększy pole Twojej reklamy, co pomoże Ci zepchnąć konkurencję w dół wyników wyszukiwarki.
Aby skorzystać z rozszerzeń należy wybrać kampanię Google Ads, w której chcemy dodać rozszerzenia, a następnie kliknąć w rozwijanym menu z lewej strony „Reklamy i rozszerzenia > Rozszerzenia”.

Można wyróżnić następujące typy rozszerzeń:
- linku do podstrony
- objaśnień
- informacji w witrynie
- połączenia
- formularzy kontaktowych
- lokalizacji
- cen
- aplikacji
- promocji
Ranking reklamy w wyszukiwarce
Skuteczność kampanii w sieci wyszukiwania Google Ads jest ściśle zależna od kilku czynników. Podnoszenie stawek CPC nie zawsze będzie optymalnym sposobem na rozkręcenie reklamy, a nieprzemyślane – może prowadzić do szybkiego przepalenia budżetu.
Za zasięg, pozycję i częstotliwość wyświetlania reklamy w wyszukiwarce odpowiada ranking reklamy. Jest on obliczany na podstawie wyniku jakości – narzędzia służącego do pomiaru skuteczności reklam.