Informacje ogólne
Wynik jakości w Google Ads determinuje na jakiej pozycji, jak często i za ile będą wyświetlane Twoje reklamy w wyszukiwarce. Ważne jest, aby podnosić oceny poprzez konsekwentną pracę na koncie reklamowym i stronach docelowych.
Twój wynik jakości zależny jest od kilku czynników:
- Współczynnika klikalności reklam (CTR)
- Trafności każdego słowa kluczowego w stosunku do innych słów kluczowych znajdujących się w tej samej grupie reklamowej.
- Jakości i trafności strony docelowej w stosunku do używanych słów kluczowych.
- Trafności reklam w stosunku do używanych słów kluczowych.
- Historycznej skuteczności kampanii w wyszukiwarce na koncie Google Ads.
Wysoki wynik jakości to sposób Google na stwierdzenie, że Twoja reklama i strona docelowa spełniają potrzeby potencjalnych klientów. Im lepiej spełniasz te potrzeby, tym lepszy zasięg i pozycje reklamy w wyszukiwarce przy jednoczesnym spadku stawek za kliknięcie.
Niski wynik jakości może ograniczyć wyświetlanie reklamy w wyszukiwarce i świadczy o niepoprawnie zbudowanej kampanii, zbyt dużej sprzeczności między słowami kluczowymi w tej samej grupie reklamowej, mało zachęcającymi nagłówkami reklam, nieumiejętnością przedstawienia oferty zrozumiałem dla użytkowników lub braku optymalizacji strony docelowej pod kątem wyszukiwarki.
Model aukcyjny
Google Ads funkcjonuje w modelu aukcyjnym. Podczas każdego wyszukania przez potencjalnych klientów, wszyscy reklamodawcy, którzy reklamują się na dane słowo kluczowe biorą udział w licytacji.
Google na podstawie wyniku jakości ustala w jakiej kolejności będą wyświetlane reklamy i ile będzie wynosić stawka za kliknięcie (CPC).
Działania spamerskie
Wynik jakości służy do zapobiegania działań spamerskich. Google wymaga od reklamodawców udowodnienia ich trafności względem danego wyszukania.
Gdyby pozycje reklamy były determinowane wyłącznie przez stawki, prowadziłoby to do ogromnych nadużyć ze strony firm, które nie są związane z danym wyszukaniem, umożliwiając im w ten sposób uzyskanie najwyższych pozycji w wyszukiwarce i wpływając negatywnie na innych reklamodawców.
Korzyści z poprawy
- wyższy ranking reklamy
- niższa stawka CPC
- większa szansa pozyskania konwersji
- lepsza częstotliwość wyświetlania reklamy
- wyższe pozycje reklamy
- lepsza rentowność kampanii (ROAS)
Wynik jakości jest miarą trafności. Jego poprawa polega na podzieleniu kampanii w wyszukiwarce na małe, dobrze zorganizowane, ściśle powiązane grupy słów kluczowych i dopasowaniu treści na stronie i w nagłówkach reklam do wyszukiwań użytkowników.
Z czego składa się wynik jakości?
Wynik jakości składa się z 3 komponentów służących do pomiaru skuteczności reklam w wyszukiwarce:
- Trafność reklamy (22%) – określa stopień powiązania słów kluczowych znajdujących się w tej samej grupie reklamowej z treściami zawartymi w reklamie i na stronie docelowej.
- Przewidywany CTR (39%) – inaczej współczynnik klikalności. Wskaźnik, który mierzy łączną liczbę wszystkich kliknięć wśród osób, które zobaczyły reklamę. Przewidywany CTR pokazuje prognozowany przez Google współczynnik klikalności w czasie rzeczywistym.
- Jakość strony docelowej (39%) – stopień trafności tekstu na stronie w stosunku do użytych słów kluczowych i przydatności strony dla użytkowników, którzy kliknęli w reklamę.
Każdy z komponentów występuje w jednym ze stanów, który wskazuje na to jakie zmiany powinny zostać wprowadzone w każdym z nich w celu poprawy skuteczności.
- Poniżej średniej – wymagane gruntowne zmiany
- Przeciętnie – możliwość dalszej poprawy skuteczności
- Powyżej średniej – komponent jest w pełni zoptymalizowany
Jak jest obliczany?
- WJ = 1+ jakość strony docelowej + trafność reklamy + przewidywany CTR
Przykład:
jakość strony docelowej = przeciętnie (1.75)
trafność reklamy = powyżej średniej (2)
przewidywany CTR = przeciętnie (1.75)
WJ = 1+ 1.75 + 2 + 1.75 = 6.5
Jaki jest dobry wynik jakości?
Dobry wynik jakości uzależniony jest od grupy, do której należy wybrane przez nas słowo kluczowe.
Dowiedz się jak poprawić wynik jakości w każdej grupie słów kluczowych.
Jak wynik jakości wpływa na CPC?
Optymalizując wynik jakości zapewnisz sobie lepszy zwrot z nakładów w reklamę (ROAS). Dzieje się tak, ponieważ wysoki wynik słowa kluczowego koreluję z niższą stawką CPC, a co za tym idzie, kosztem pozyskania konwersji.
Tabela poniżej ilustruje, w jaki sposób możliwe jest uzyskanie wyższej pozycji w rankingu niż reklamodawcy, którzy faktycznie płacą więcej.
- ad rank reklamodawcy poniżej / WJ reklamodawcy wyżej + 0.05 zł.
Przykład:
Zakładamy, że jest 4 reklamodawców na wybrane słowo kluczowe.
Reklamodawca I zapłaci najniższą stawkę CPC, a jego reklama będzie wyświetlać się na najwyższej pozycji w wyszukiwarce. Reklamodawca IIII zapłaci najwyższą stawkę, a jego reklama będzie wyświetlać się na samym dole wyników wyszukiwarki lub wcale.
Jak włączyć wynik jakości?
Aby włączyć wynik jakości w tabeli Google Ads musisz posiadać aktywne konto reklamowe.
- Zaloguj się na swoje konto reklamowe.
- Wejdź w “Słowa kluczowe” w menu po lewej stronie.
- W prawym górnym rogu tabeli kliknij “kolumny” > “modyfikuj kolumny“.
- Otwórz sekcję “Wynik jakości” i zaznacz komponenty, które chcesz aby wyświetlały się w tabeli.